PERSBERICHT “200 JAAR SAX”

Windkracht 13 organiseert in samenwerking met jazzstichting Nieuw & Diep op zondag 9 november a.s. een “Muziek- & Vertelvoorstelling Sax & Zo”. Dit evenement vindt plaats naar aanleiding van de herdenking op 6 november 2014 van de 200ste geboortedag van de uitvinder van de saxofoon Adolphe Sax. Muziekliefhebbers van nu, kunnen zich nauwelijks voorstellen dat er een tijd is geweest zonder dat prachtige instrument, dat in zijn vele verschijningen niet meer weg te denken is in de hedendaagse muziek. Of het nu klassiek is, of popmuziek, de saxofoon heeft in veel muziekstijlen zijn plaats verdiend. Maar vooral: wat zou de jazz zijn geweest zonder deze toeter, zonder John Coltrane, Charly Parker, Sonny Rollins, Dexter Gordon of Roland Kirk, die er soms wel vier tegelijk bespeelde.

project Sax&ZoAlle reden dus om hier aandacht aan te besteden. Verteller Piet Paree en schrijver Henk Hoeben hebben een ‘vertelvoorstelling’ gemaakt, op basis van veel ‘prachtig’ materiaal, dat hun zoektocht naar Adolphe Sax heeft opgeleverd. Het is het verhaal van een bewogen leven van een bevlogen man. Sax was uitvinder, maar ook ondernemer, ambachtsman, muzikant, dirigent en leraar. Maar vooral artiest in een tijd waarin de romantiek hoogtij viert! Al tijdens zijn leven wordt duidelijk dat veel mensen van de saxofoon houden, maar dat er ook tallozen zijn die het helemaal niets vinden. De ‘tegenstanders’ hebben het zelfs over de ‘duivelshoorn’. De saxofoon roept steeds verschillende emoties op: van uitzinnige vrolijkheid tot diepe melancholie.

Naast de vertelling door Piet Paree mag de muziek uiteraard niet ontbreken, saxofoonmuziek wel te verstaan! Die muziek wordt vertolkt door het “Solly Saxofoon Kwartet”, bestaande uit: Jenneke Gerritsen, Jan Kühne, Robbert Bakker en Henk van Hemert.

In korte stukjes tekst wordt het leven van Adolphe Sax geschetst. Opmerkelijke gebeurtenissen krijgen op verschillende manieren vorm. Het verhaal wordt afgewisseld met passende muzikale passages. Voor een ieder die gegrepen is door de sax, in welke taal of toon dan ook, is deze voorstelling een aanrader.

Muziek- & Vertelvoorstelling Sax & Zo; zondag 9 november 2014; aanvang 15:00 uur; zaal open: 14:30 uur; entree: € 7,50; reserveren gewenst: tel: (0223) 625901 of [email protected]