RECENSIE “THE JIG”

Zaterdag 20 juni 2015, Windkracht 13

DSC_3916_lzn.resizedDen Helder swings, Den Helder grooves, Den Helder is hot: de meest swingende stad van Nederland! Vrijdag al een puik concert van ClubRichter gezien, verzorgd door Sara Jane en haar geweldige band. Zaterdagmiddag was er een vrolijk en geanimeerd optreden van Giovanca op een groot podium in de Beatrixstraat. Haar band rockte er lekker oplos en er was een leuk moment toen het Olympisch hoge uithaaltje in Minnie Rippertons “Loving You” door een fraaie Antilliaanse dame uit het publiek spontaan werd voorgezongen, waarschijnlijk tot opluchting van Giovanca zelf. Voor veel te weinig publiek gaf daarna The Cool Quest een proeve van moderne ‘urban’ soul en funk. Prima band hoor.

DSC_4020_lzn.resizedEen hoogtepunt van dit jazzweekend was toch het spetterende optreden van de zeven Amsterdamse funkateers van The Jig. In een stampvolle Windkracht 13 brachten zij in drie sets het publiek in extase met hun krachtige instrumentale versie van de funk. Ze waren net terug van een tournee door Brazilië en het lijkt wel of ze steeds hechter en strakker spelen. De kracht van dit septet zit hem vooral in het beangstigend strakke samenspel van Martijn Smit(gitaar) en Arry Niemantsverdriet(basgitaar), dat met riffs van roestvrij staal de band voortdurend opstuwt tot grote hoogten, waarbij drummer Niels van Groningen met zijn steady grooves de zaak samenbindt tot een onweerstaanbaar geheel. Bas Grijmans vult de zaak lekker op met smeuïge orgelvegen van zijn Hammond. Maar het meest in oog en oor springend is de driekoppige kopersectie, die het feest compleet maken met heerlijke chorussen, strak geblazen thema’s en messcherpe intercepties. Ter verhoging van de pret worden af en toe met of zonder scheepstoeter vocale mantra’s de zaal in geslingerd, zoals in het olijke, ranzig getitelde “Sweat In Your Buttcrack”.

DSC_3841_lzn.resizedEen deskundige toeschouwer in het publiek wees mij op de drumstijl: het deed hem heel sterk denken aan Stanton Moore, een van de vele groovemasters uit The Big Easy, New Orleans. En inderdaad is de funk van The Jig bij nadere beschouwing flink schatplichtig aan deze stad waar de wieg stond van de muziek waar het in een jazzweekend om zou moeten gaan: de jazz! Dat werd zeker manifest bij het stuk, waarbij een fraai en sfeervol gedragen driestemmig intro door de blazers overging in een vrolijke ‘streetparade’ op funky marsritmiek, waarbij de heren zich dapper door het publiek heen wurmden, allemaal ter verhoging van de ‘zweetvreugde’. Want het bleef inderdaad niet fris in the buttcrack, met zoveel mensen opeen geplakt, die bovendien allen een onstuitbare drang voelden om de heupen los te gooien wat ernstig werd belemmerd door het gebrek aan bewegingsruimte.

DSC_4110_lzn.resizedIn deze editie van het Helderse jazzweekend waarin er weer schrikbarend weinig van echte jazz was te genieten, gaf The Jig gelukkig ook ruimte aan de nodige solistische oprispingen van improvisatie met fijne bijdragen van de blazers, waarbij vooral het heerlijke geknor van de baritonsax van Koen Schouten tot de verbeelding sprak en Jeroen van Genuchten zijn tenorsax lekker over the top deed gillen. De grootste indruk echter maakten hierbij gitarist Martijn Smit en bassist Arry Niemantsverdriet. De eerste benut niet alleen zijn Strat voor het funky ritmies rinkelen à la Nile Rodgers, maar draait zijn hand ook niet om voor spannend opgebouwde vette rocksolo’s. Niemantsverdriet scoorde hoog met een paar spetterende solo exercities, die Larry Graham en Bootsy Collins naar de kroon staken. Wat een duim heeft ie!

DSC_3849_lzn.resizedHet was alweer de derde keer dat The Jig op het podium van WK13 verscheen en het lijkt erop dat hun populariteit alhier steeds maar groeit. En eigenlijk is dat best bijzonder, want voor een band die louter instrumentale muziek voortbrengt is dat heel knap. Vooral ook de Helderse dames – ruim aanwezig en van alle leeftijden – weten deze band op waarde te schatten, getuige hun enthousiaste respons. De band liet zich – ondanks de opgelopen temperatuur – graag verleiden tot een ruime toegift, waarin ze nog één keer al hun kwaliteiten in volle glorie voor het voetlicht brachten. Het zal mij niet verbazen deze heren nog een keer terug te zien in ‘swingstad’ Nieuwediep………

Hieronder nog meer foto’s van het concert. Fotografie: Studio Jowan Richie