RECENSIE “WINDKRACHT 7”

Zaterdag 26 oktober 2013; Windkracht 13

foto: Windkracht 7Windkracht 7 in Windkracht 13……..tja, grappig. ’t Zal wel toeval zijn dat het binnenkort gaat stormen. Het muziekgezelschap dat onder deze naam speelt bestaat uit zes jonge gasten en één jonge dame. Ze spelen louter eigen werk en hopen hiermee iets te betekenen in een wereld van vluchtige indrukken. Welnu, dat is ze gelukt, wat mij betreft. Sterker nog, het was een muzikale topavond in Windkracht 13. Het was zo’n avond, waarvan je na een paar noten al weet, dat je getuige zal zijn van iets bijzonders. Het begon al direct met de klank waarmee de 4-koppige blazerssectie onze gehoorgangen streelde. De basklarinet! Bespeeld door Tini (Katherine) Thomsen. Wat een sound…….bruin, knorrend……..het klonk zoals op turf gestookte en op eikenhout gefuste

foto: Tini THomsenIerse whiskey smaakt. Later werd ons door bandleider en componist Floris van der Vlucht verteld dat deze muzikante , die ook composities aanlevert, vooral geïnspireerd wordt door theeblaadjes, die op grote Nepalese hoogten groeien. Samen met de hoorn van Morris Kliphuis, de flügelhorn van Robert Scherpenisse en de sopraansax van van der Vlucht was zij verantwoordelijk voor een werkelijk hemels klinkende harmonie van koper en riet.

Met het koper en het riet weerklonk er soms klassieke kamermuziek, maar als de ritmesectie invalt………….Mark Haanstra, die zijn vingers als een ballerina over de ranke hals van zijn Fender jazzbas(gitaar) liet gaan… licht, speels en toch dwingend zoals een bas betaamt. Drummer Jamie Peet speelde pas voor de tweede keer mee als vervanger van de afgehaakte Joost Leibaart. Wat is het een genot om die knaap te zien spelen. Joost werd niet gemist! Jamie Peet is er eentje van de ‘buitencategorie’. Foto: Jamie PeetEen beetje vergelijkbaar met Owen Hart Jr. Maar helemaal puur zichzelf met zijn basale kitje met een minikick and snare. Martijn Vink? Noem me een paar topdrummers, maar onthoud deze naam: Jamie Peet! En dan Reinier Baas: aanstormend gitaartalent, wat heet! Zo waren we getuige van een waar ‘powertrio’, waar de toenmalige Creams en aanverwanten nog een puntje aan hadden kunnen zuigen. En dan niet qua geluidsvolume, maar puur als energiebron van spannende en funky grooves.

Windkracht 7 omschrijft zijn muziek als filmisch en daarmee slaat hij de plank niet mis. Het zijn mooie thema’s , die zich snel laten koesteren. Maar in elk stuk ontwikkelt zich een spannende zoektocht naar de ontlading. Soms zweren basklarinet, hoorn en basgitaar samen in een complot tegen de rest, dan weer haken zij loyaal aan bij de andere blazers. Voor het eerst in mijn leven hoorde ik geweldige solo’s op de hoorn. Wat een prachtig breed geluid en wat een power van Morris Kliphuis. Tini Thomsen deed daar niet voor onder op die lange houten pijp met zijn metalen krullen en kleppen: zo’n basklarinet gromt als een eikenboom, die gerooid dreigt te worden en knispert als……inderdaad Nepalese theeblaadjes. Ook Scherpenisse en van der Vlucht deden de nodige solistische duiten in de zak, de eerste zowel op flügelhorn en trompet, de laatste maakte vooral ook indruk met een prachtig vloeiende , lyrische impressie op de altsaxofoon. Verbluffend waren de solo’s van Reinier Baas. Zo jong nog en dan al zo overtuigend je verhaal vertellen!foto: Windkracht 7

Windkracht 7 bestaat uit louter topinstrumentalisten, dat moge duidelijk zijn, maar het is vooral de som der delen die dit ook een topformatie laat zijn. Ze gaan komende week de studio in voor de opname van hun eerste album en als ze zo spelen als gisteren in Windkracht 13, kan het niet anders dan een geweldige plaat zijn. De songs zijn behoorlijk foto: Reinier Baastoegankelijk, knap gearrangeerd en soms complex geconstrueerd. Maar een welwillend oor kan er van alles in ontdekken: ik hoorde Soft Machine, surfdeuntjes, Kurt Weil geschmier, Chicago Transit Autority(!) en ik hoorde iemand zelfs Nirvana noemen………. Ik had het net over een ‘power trio’, maar destijds – eind jaren zestig – kwam ook het begrip ‘supergroep’ in zwang. Welnu, ook nu anno domini 2013 bestaan er nog supergroepen. Windkracht 13 is er een! De kleine vijftig bezoekers in Windkracht 13 waren daar getuige van……inderdaad, the happy few….

Foto’s: Fred Geldermans